Chavarro's works open up the possibility of reuniting with the "Self" and the "Everything" with calmness and, eventually, silence.
LISTENING TO SILENCE
By Constanza Ontiveros*
Is it possible to perceive beyond silence? In her first solo exhibition at BEA, Colombian artist Angélica Chavarro invites us to quiet the ever-present noise of the mind and uncover the textures, vibrations, layers, and whispers that hide in plain sight. Fragments of natural fabrics, needlework, etchings, texts, gold paper, lights, and shadows bring to life a group of mainly abstract compositions that make visible the complexity and duality of our very existence. More so, Chavarro's works open up the possibility of reuniting with the "Self" and the "Everything" with calmness and, eventually, silence.
The works that compose Chavarro's exhibition "Listening to Silence" result from an introspective journey, which led her to view her artistic practice as a self-conscious ritual. The artist's every trace, movement, and stitch both reveal and conceal the doubts, experiences, and creative outbursts associated with her existential quest. Although Angélica's works have a minimalist air, they are also abstractions of her life story, bringing forth her academic background and knowledge of ancient self-discovery traditions and techniques. Therefore, the works displayed at BEA, formally connected through overlapping layers of textures and colors with varied frequencies, escape all definitions; they, instead, beckon us to look with our eyes, spirit, and instinct. This is evident in the artworks constructed with gold paper and light, materials traditionally linked with the divine but that here seem to emphasize, with the help of embroidery and varied organic fibers and applications, the interaction between what we are and what we selectively let others see about us. The latter also transpires in the works constructed with pieces of fabrics, threads, and texts that Angélica intuitively arranges in organic patterns that act, in her own words, as landscape views of her thoughts.
Without a doubt, the two-dimensional compositions exhibited at BEA, specially created for this show, are part of a harmonious weave of colors linked together by the intuitive hand of Chavarro, who has turned her art into a contemplative practice expressed through the universal language of needlework. Through "Listening to Silence," Chavarro dares us to follow her lead. To stop and look at each of the works' layers, fibers, stitches, and applications; to feel and hesitate; to inhale and exhale; and, finally, to listen and embody all that lies beneath silence.
*PhD in Philosophy, UNAM, México
MA in Art History, UNAM, México
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ESCUCHANDO EL SILENCIO
Por Constanza Ontiveros*
¿Será posible percibir más allá del silencio? En su primera exposición individual en BEA la artista colombiana Angélica Chavarro Franco nos invita a despojarnos del eterno bullicio de la mente para simplemente observar y, así, develar las texturas, vibraciones, capas, y susurros que se esconden a simple vista. Fragmentos de telas naturales, bordados, aguafuertes, textos, hojilla de oro, óleos, luces y sombras, dan vida a un conjunto de obras de técnica mixta primordialmente abstractas que hacen visible la complejidad y dualidad de nuestra existencia. Más aún, estas piezas abren la posibilidad del reencuentro con el Yo y el Todo, con la calma y, eventualmente, el silencio.
Las obras que forman parte de Escuchando el Silencio son el resultado de la exploración introspectiva de Chavarro, la cual la llevó a concebir su práctica artística como un ritual autoconsciente. Es así como cada trazo, movimiento y puntada que Angélica ejecuta revela y oculta a la vez los titubeos, experiencias y destellos creativos asociados a dicha búsqueda existencial. Si bien las creaciones de la artista tienen un cierto dejo minimalista, ellas son abstracciones de su autobiografía y dejan entrever tanto su formación académica como su interés en las técnicas y corrientes milenarias encaminadas al autoconocimiento. Es por ello que las piezas de esta muestra, ligadas formalmente por la presencia del tejido y de capas superpuestas de texturas y gamas cromáticas que emiten diversas frecuencias, evaden cualquier definición y nos llaman a mirar con los ojos, pero también con el espíritu y el instinto. Lo anterior se hace evidente en el núcleo de piezas que involucran hojilla de oro y luz, materiales tradicionalmente empleados para representar la divinidad, pero que aquí parecen enfatizar, por medio del bordado y aplicaciones de fibras orgánicas, la interacción entre lo que somos y selectivamente dejamos ver. Ello también reluce en las piezas conformadas por fragmentos de telas, hilos, y textos que Angélica dispone a modo de patrones geométricos intuitivos que funcionan, en sus propias palabras, como paisajes del pensamiento.
Sin lugar a dudas, el grupo de obras bidimensionales exhibidas en BEA, creadas ex profeso para esta muestra, conforman un tejido cromático armónico unido por el toque intuitivo de Chavarro, quien ha hecho de su arte una práctica contemplativa expresada por medio del lenguaje universal del bordado y la costura. Por medio de Escuchando el Silencio Angélica Chavarro nos incita, si es que estamos abiertos a ello, a hacer lo mismo, a detenernos y mirar cada una de sus capas, fibras, puntadas y aplicaciones; a sentir y dudar; a inhalar y exhalar; y, finalmente, a escuchar, ver y experimentar todo aquello que habita en el silencio.
*PhD in Philosophy, UNAM, México
MA in Art History, UNAM, México